onzevrouwinteheran.reismee.nl

De Armeense wijk in Isfahan

Het is de laatste dag in Isfahan. Ik heb eindelijk eens goed geslapen. Natuurlijk wel weer wakker geworden van de muezzin vanochtend om 5 uur. En helaas verkouden. Het zal wel door het stof en de roetdeeltjes komen van alle auto's en brommers die door de bazaar heen crossen.

Allereerst lopen we via de bazaar naar de vrijdagmoskee. Het is een moskee die in de 12e eeuw gebouwd is en sindsdien een aantal keer uitgebreid is. De moskee is sober en in tegenstelling tot de andere moskeeën niet zo versierd met tegeltjes en mozaïeken. Het is een enorm complexen na elke hoek komt wel een ninieuwe hoek. Het heeft iets weg van een Romaanse kerk.

Daarna gaan we per taxi naar de armeense wijk Jolfa. Dat is een pittige rit. We zitten met drie man achterin, de gids voorin. Een aantal bijna botsingen komen we heelhuids aan.

In de 16e eeuw zijn door Shah Abbas een groep Armeniërs naar Isfahan gehaald om de economie te verbeteren. De kathedraal is prachtig en overal beschilderd. Bijbelse en niet-Bijbelse passages zijn geschilderd. Sommige ook wat gruwelijk. Zo worden de martelingen van Jezus uitgebreid belicht. Van kokende olie tot in een pan met heet water met zijn hoofd. Ook het laatste oordeel laten ze zien, met de hel afgebeeld alsof het van Jeroen Bosch was.

Na de lunch rijden we terug naar het centrum. We drinken nog een kop thee en eten een ijsje. Het koelt flink af, dus gaan we nu nog even lopen naar de brug die prachtig verlicht moet zijn.

Paps

Ha Jaelle, leuk verhaal weer, het lijkt me een geweldige ervaring al met al. Misschien ook ooit eens die kant op??
Leuk dat je ff belde vanmiddag, was helaas nog aan het werk en er dusniet helemaal bij. Geniet nog een paar dagen en veilig thuis zondag! xxxxxx