onzevrouwinteheran.reismee.nl

Iraanse nachten zijn lang...

Een korte nacht in Tilburg bracht me mooi op tijd naar Schiphol. De laatste spulletjes inpakken, de katten goed knuffelen en de trein in. Even inchecken en klaar. Met een bomvolle tas leek ik veel te veel ingepakt te hebben. Want welke broek past bij welke tuniek en welke hoofddoek kan daarop? Het is allemaal gelukt, na 3x in- en uitpakken: mijn backpack woog maar 10 kilo.

Tarek zwaait me uit en ik ga op pad. Ik koop op het allerlaatste moment nog een reisgids over Iran en zie bij de gate al dat ik niet de enige ben die naar Teheran vliegt.

Helaas vertrekt ons vliegtuig al in Amsterdam te laat waardoor wel nog maar 20 minuten overstaptijd hebben in Istanbul. Met ruim 40 man komen we bij de douane aan. In eerste instantie moeten wel gewoon in de rij gaan staan. Dan bedenkt een vliegmannetje dat het handiger is als we toch gelijk door mogen. Later hoor ik dat we daar geluk mee hebben gehad. Een eerdere groep heeft een hotel moeten boeken en €50 visumkosten moeten betalen voor Turkije om de vlucht om te boeken.

In het vliegtuig zit ik naast een moeder en zoon uit Teheran die op vakantie zijn geweest in Barcelona. Ze zijn heel benieuwd wat ik allemaal ga zien en ze maakt me zelfs wakker als de stewardess langskomen met Turks Fruit.

Dan, na 2,5 uur vliegen, landen we op Imam Khomeini Airport. De hoofddoek moet op. Het wordt rumoerig In het vliegtuig. We vragen ons af of de doek goed zit. Of er nog haar zichtbaar is, en niet onbelangrijk : of we er ook nog een beetje leuk uit zien.

Het is een gedoe. De doek zakt af, valt van de schouders of maakt gekke vouwen. Uiteindelijk is iedereen er, zedelijk gekleed en wel. We vertrekken gelijk naar Qom.

Die reis duurt langer dan verwacht. Maar net als ik in slaap sukkel hoor ik onze gids zeggen dat we er zijn. Ik kijk naar buiten en zie het mausoleum van Fatima Masoumeh, de dochter van de 7e imam in het sjiisme. We maken een paar mooie foto's van het complex in het donker en vervolgens vertrekken we naar het hotel. Een gedeelde kamer, maar dat is niet erg. We slapen vrijwel direct..

Reacties

Reacties

Kees

Jaelle! Geniet er van:D Leuk om je een beetje te kunnen volgen, ben benieuwd naar je verhalen!

Liefs, x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!