onzevrouwinteheran.reismee.nl

Abyaneh, Natanz, Na'in en Yazd: Hoe verschillend een land kan zijn.

We vertrokken gisteren uit Abyaneh. Bij het wakker worden bracht ik een bezoek aan mijn balkon. Een prachtig uitzicht over de bergen met op de voorgrond het dorp. Ik heb goed geslapen, in tegenstelling tot mijn reisgenoten. Maar dat is niet erg, we hebben een lange reis voor de boeg.

De eerste stop is in Natanz, een plaats die de meeste van ons zullen kennen als de plaats waar Iran zijn omstreden nucleair programma ontwikkeld. Maar het dorp bevat tevens ook een van de oudste moskeeën van het land, naast de plaats waar nu nog alleen de resten van een vuurtempel van de zoroastristen staan. De moskee is erg mooi versierd met mozaïeken en een koepel, het is bijzonder om te zien hoe dat na bijna 1400 jaar nog steeds staat. Ook bezoeken we er een porseleinwerkplaats, waar ik gelijk door mijn reisgenoten wordt gewezen op de kattenbeeldjes. Na 3 dagen sta ik al bekend als het kattenvrouwtje, en ze laten me foto's zien van de zwerfkatten die ze hebben gemaakt.

De volgende stop is Na'in, een oud dorp op de route naar Yazd. Ook hier staat een oude moskee, maar die is minder mooi bijgehouden. Wel heeft deze moskee een heel stuk ondergronds waar het licht van boven inschiet,. Ook de ruïne naast de moskee is niet bijzonder mooi, maar geeft door de gaten heen hele fotogenieke kiekjes van Na'in.

Dan begint de reis naar Yazd, een van de grootste zoroastristische steden in Iran. Onderweg hebben we een kleine stop, waar we een wrak ontdekken van een auto. Het is een waarschuwing om goed te rijden, alhoewel het ons met de onveiligheid helemaal meevalt.

Na nog een stuk in de bus komen we aan in Yazd, waar we het gevoel hebben dat het hier weer iets conservatiever is. We besluiten het morgen te ontdekken, maar ik pak voor de zekerheid alvast mijn extra onderkapje in...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!