onzevrouwinteheran.reismee.nl

(Duizend en) Een nacht in een karavanserai. .

De laatste ochtend Yazd, ik doe het rustig aan. Om 11 uur vertrekken we voor de laatste bezienswaardigheden in Yazd, waar we enthousiast worden uitgezwaaid door het hotelpersoneel, inclusief natuurlijk alle foto's. In Yazd zien we nog het watermuseum, de kasbah (de oude wijk van Yazd) en een traditioneel huis.

We drinken tussendoor nog in een 'coffeeshop' waar ik geniet van een koude muntlimonade.

Dan is het tijd om te vertrekken naar de Karavanserai, niet ver van de stad af, maar wel in de woestijn. We willen de zonsondergang mee maken daar en ondanks dat we later dan gepland vertrekken uit Yazd, komen we perfect op tijd aan.

Deze karavanserai is de enige die geopend is voor toeristen in Iran. Speciaal daarvoor is het aangepast en gerenoveerd om 50 personen te ontvangen. Het is een grote ronde plaats met daaraan verschillende kamers en twee gangen. De gangen zijn ingedeeld in hokjes, soms met een deur en soms alleen een gordijn. de bedden zijn twee matrassen op de grond. Zo in die hal ligt iedereen bij elkaar. De sanitaire voorzieningen zijn apart. Het is een beetje een campinggevoel, alleen dan in de woestijn. Na het installeren vertrekken we naar het dak met prachtig uitzicht op de bergen. Het is de ideale plek om de zonsondergang te zien. En hoewel het snel koud wordt blijven we een tijdje plakken om de sterren te zien. We nemen ons voor om ook de zonsopgang te bekijken en dus gaat om kwart over 5 de wekker. Het is dan nog erg koud, en het duurt even, maar dan is het vooral genieten van de prachtige omgeving.

We vertrekken die ochtend ook naar Shiraz, een van de grootste steden en de voormalige hoofdstad van Iran. Onderweg bezoeken we een traditioneel huis met de bekendste badgir van Iran. Ook zien we daar de enorme cypres, het symbool voor eeuwig leven en wat we tijdens Ashura veel zien. De boom is ongeveer 4500 jaar oud.

Ook stoppen we bij het graf van Cyrus, de bekende koning. Daar lopen we nog over de opgravingen en horen we wat over de islamitische overwinning in dit gebied.

Al met al is het een lange dag. We rijden in totaal zo'n 450 km naar Shiraz. Daar aangekomen moeten we de rust van de karavanserai achter ons laten. Het is hier chaotisch en druk. Het verkeer komt van alle kanten. Om bij te komen eten we in een mooie tuin en paleis, midden in de stad. Zo houden we de rust toch vast.

Morgen moeten we echter aan de drukte geloven, we gaan dan Shiraz ontdekken.

Khoda Hafez uit Shiraz! !

lonneke hille

Jeetje wat een belevenis deze vakantie
We genieten mee , leuk je verhalen !
Groetjes Lonneke