onzevrouwinteheran.reismee.nl

Liefdespoezie in Shiraz en Dode (n) steden

Na alle indrukken en ongemakken van de middag besluit ik 's avonds mee te gaan met de groep. De graven van de dichters Saadi en Hafez staan op het programma, indrukwekkend om te zien. Ik ben nog niet helemaal in mijn hum, maar vooruit. Dit wil ik eigenlijk niet missen.

De tombe van Saadi is groter dan ik verwacht, er is een hele tuin omheen gebouwd en bij het graf komen mensen hun eer betonen. Ze leggen hun hand op het glas om het graf heen en er zit zelfs een jongen te treuren bij een van de teksten in de tombe. waarschijnlijk is dat liefdesverdriet.

We lopen even rond door de tuin, het is gelukkig al wat afgekoeld. De volgende stop is de tombe van Hafez, de grootste en populairste dichter in Iran. Naast de Koran zijn zijn gedichten over de liefde en wijn in elk huis te vinden. Hafez speelt een grote rol in de rituelen van de Iraniers.

Het graf is bezaaid met geurende bloemen, en in de hele tuin ruik je ze. We nemen een kijkje bij het paviljoen en mogen daarna luisteren naar een gedicht van Hafez. Twee reisgenoten hebben namelijk de bundel gekocht in Farsi en Engels. De gids draagt het gedicht voor in het Farsi, en de reisgenoot in het Engels. Vervolgens legt de gids het uit. We sluiten af met het Nederlandse gedicht over de dood en de tuinman in Isfahan. Helemaal in stemming lopen we terug.

Voor de ingang van de tombe en de tuin eromheen, vind je mannen met vogeltjes op hun arm. Ze hebben kaartjes bij zich en de vogeltjes pakken er een voor je uit. De verzen erop zouden je toekomst moeten duiden. Een aantal van ons wil zo'n kaartje, ook ik. Ze sluiten allemaal aardig aan met wat er speelt in ieders leven, hoewel de verzen vrij algemeen zijn. Het is een bijzonder moment en nog in diezelfde sfeer lopen we een restaurant binnen. Ook hier zijn we aangenaam verrast. We krijgen typisch Iraans te eten. De sfeer is geweldig, we zitten op een ronde verhoging afgescheiden met witte doeken. Het is erg intiem en best romantisch, zo zien we aan een van de plekken in het begin. Iemand heeft een taart laten maken met daarop '28' en' love you' erop. Omringd door bloemblaadjes en kaarsjes, in de vorm van een hart. Er is hier dus zeker nog romantiek.

De volgende dag is het excursiedag. We vertrekken naar Persepolis en Necropolis, een van de meest beroemde en belangrijke opgravingen uit de Oudheid. De eerste stop is Persepolis, de stad die door Alexander de Grote in brand is gestoken en verwoest. Toch is er veel nog zichtbaar. De prachtige beeldhouwwerken en trappen zijn nog goed intact. Het is enorm gaaf dat ik dit na zoveel jaar geschiedenisboeken heb gezien, het nu echt mag gaan bezichtigen.

Dan gaan we verder naar Necropolis, de plaats waar vele koningen uit de periode zijn begraven.Denk aan Xerxes, Artaxerxes en de twee Dariussen. Al met al een indrukwekkende plaats. Nostalgisch gaan we terug naar het hotel. Eventjes rusten. Vanavond eten we bij een Iraanse familie thuis.

simone

Wat prachtig dat mensen zoveel liefdesverdriet kunnen hebben, dat ze gaan treuren bij het graf van een dichter, dat is toch pure romantiek!
Wel zielig voor de betreffende jongen, maar hij komt er vást wel weer overheen ;)