onzevrouwinteheran.reismee.nl

Van Isfahan naar Teheran: Ashura bloeit op.

Ashura is de dag waarop de martelaarsdood van Hussein wordt herdacht, de kleinzoon van de profeet Mohammed. Samen met zijn zussen, vrouw, zoontje en 70 volgelingen zijn zij in Karbala, in Irak een gruwelijke dood gestorven, terwijl zij de wapens hadden neergelegd.

Morgen is de climax van Ashura, en de afgelopen week hebben we de voorbereidingen mogen ervaren. Het oefenen van de symbolische geselingen, het oppoetsen van de processie voorwerpen en het uitdelen van allerlei voedsel op straat. Nu al zien we kleine processies in de straat met opzwepende trommels en hier en daar een fluit of trompet. We vragen ons elke keer weer af wanneer de Orks uit Lord of the Rings komen en uit welke richting.

Vandaag stond het programma al in het teken van reizen en Ashura. Gisteren al werd ons in de taxi thee aangeboden, waardoor de chauffeur heel de reis niks anders kon zeggen dan: chai, chai, chai. Een soort parodie op de meeuwen uit Finding Nemo die bij elk visje zeggen: 'mine, mine, mine'.

Ook vandaag krijgen we thee aangeboden en sterker nog, tijdens de reis naar Teheran, krijgen we een heel lunch pakketje mee, klaargemaakt in grote potten op straat. De laatste dag in Iran is dus erg goedkoop.

De reis naar Teheran duurt ongeveer 5 uur, en we hebben 3 stops. Omdat de winkels vandaag en morgen dicht zijn, willen we de laatste drank en snacks halen.

Dan komen we aan bij de rand van Teheran waar we twee plaatsen bezoeken: de tombe van Ayatollah Khomeini en de enorme begraafplaats van Teheran. Beiden worden tijdens Ashura druk bezocht. En staan ook in het teken van de geselingen en preken.

De tombe van Khomeini is groot en vooral tot het detail aan toe versierd. Sinds zijn dood in 1989 is het nog steeds 'under construction' en is er inmiddels al meer dan 20 miljoen dollar ingestopt. Het is een prachtige tombe maar nogal overvloedig.

De sfeer echter is anders. Enkelen van ons hebben het gevoel dat we er niet welkom zijn. We zijn daarnaast de enigen die geen chador dragen in de verder zwarte massa. Het liefst had ik diettoen wel gedragen. We vallen enorm op tijdens alle chadors en biddende mensen. als de groepen beginnen te zingen en te geselen, vertrekken we.

De volgende stop is de begraafplaats van Teheran. Daar liggen momenteel 3 miljoen mensen begraven. Het is een dorp op zich. Eerst brengen we een bezoek aan de martelarenbegraafplaats, waar de doden liggen beograven die tijdens de Irak-Iran oorlog gesneuveld zijn. Ook hier lopen we binnen een Ashura ritueel. Dit omdat de martelaren van de oorlog ook worden herdacht tijdens Ashura.

Daarna stoppen we bij het deel waar beroemde Iraniers liggen begraven. Een soort Pere la Chaise. Hoewel de graven mooi zijn, doet het ons niet zo veel. Het is enorm druk en de mensen lopen gewoon over de graven heen. Er worden eigenlijk gewoon familieuitjes gehouden.

Dan komen we eindelijk aan bij het hotel, vlak achter de voormalige Amerikaanse ambassade die is bestormd en waar enkele Amerikanen zijn gegijzeld. Daar brengen we morgen nog een bezoek aan. We moeten gelijk op zoek naar een eetgelegenheid en dat zal niet makkelijk worden. Bijna alle winkels en restaurants zijn dicht. Gelukkig vinden we nog een tentje waar we gebraden kip eten. Na een kort verblijf op het dakterras vallen we in slaap met de Ashura processies op de achtergrond.